Drumband

Vanaf 1954 maakt de drumband deel uit van de muziekvereniging. Momenteel bestaat de drumband uit 20 leden onder leiding van instructeur Jan Schipper. Zij spelen in de 1e divisie. De drumband neemt met veel plezier deel aan concerten en concoursen. Samen met de fanfare worden marsen in het dorp verzorgd. Om de 5 jaar wordt er door de drumband een bijzonder slagwerkconcert georganiseerd. Dit keer op 17 februari 2018!

Onder leiding van Chris Knoop heeft de drumband zich door diverse promoties geplaatst in de hoogste afdeling. In de periode van 'meneer' Knoop heeft de drumband twee keer deelgenomen aan het Wereld Muziek Concours Kerkrade in 1974 en 1978.

Vanaf 1987 instrueert Jan Schipper de drumband en weet hij de leden tot topprestaties te leiden. In de periode vanaf 1994 heeft de drumband 10 keer deelgenomen aan het topconcours in Barneveld, waarvan zeven keer een kampioenstitel behaald werd. De elfde kampioenstitel werd in Nederweert behaald op 21 april 2012. Tijdens de concoursen wordt een stilstaand en een lopend werk uitgevoerd. Het laatste concours in Hamont (Belgie, mei 2016) werd de drumband kampioen buitenlandse korpsen en tweede in de eindrangschikking.

In Kerkrade (WMC) heeft de drumband vanaf 1997 vijf keer deelgenomen aan de marswedstrijden in de World Division. In 1997 werd de drumband kampioen sectie A/a, in 2001 winnaar van de Gouden Pauk (dagprijs). In 2005, 2009 en 2013 werden overtuigende 1e prijzen behaald. Op dit moment worden de voorbereidingen getroffen voor wederom deelname aan het WMC op 9 juli 2017.

De drumband richt zich op techniek en beheerst zowel rudiment- als schotse technieken. Hierdoor zijn mogelijkheden zeer divers bij het uitvoeren van de lopende en stilstaande (concert)werken met ongestemd slagwerk. De drumband wordt ook tamboerkorps en/of slagwerkgroep genoemd. Vanaf 1995 zijn de instrumenten vervangen en heeft de drumband een eigen herkenbare sound ontwikkeld.

Repetitietijden

De drumband repeteert op dinsdagavond van 19.30 tot 21.30 uur. Interesse? Je bent van harte welkom!

Instructeur

Jan Schipper, de instructeur van de drumband of slagwerkgroep is zeer bekend in de muziekwereld. Geboren en getogen in Oud-Beijerland, begon hij op 7 jarige leeftijd te trommelen bij "Harmonie".

Na een studie slagwerk aan het Rotterdamse conservatorium werkt hij als instructeur en freelance slagwerkdocent. Daarnaast is hij een begaafd componist en voorziet de slagwerkwereld van nieuwe impulsen. Naast de drumband van Wilhelmina, verzorgt Jan de instructie bij de slagwerkgroep van "Harmonie", Oud-Beijerland.